ايران گشت

این وبلاگ به معرفی جاذبه های گردشگری.سوغات و صنایع دستی استان ها.آداب و رسوم .اعتقادات. آیین ها.گویش ها . بازی ها و غذاهای محلی میپردازد و همچنین انواع راهنمایی های سفر مثل{نقشه . وضعیت آب و هوا و فرکانس رادیو و تلویزیون} را با سرعت بالا در اختیارتان می گذارد. ایران گشت گشتی به تمام ایران

مسجد ملا حسن{خوي}

مسجد ملا حسن در ظلع جنوبي خيابان انقلاب خوي و تقريبا رو به روي مسجد قديمي سيدالشهدا قرار دارد. مدارك موجود نشان ميدهد اين مسجد در سال 1216 ه.ق توسط (حاجي آقا حسني )فرزند (ملا حسن) امام جمعه خوي و در زمان قاجاريه ساخته شده است. ورودي اصلي مسجد بدون حياط است. و با يك هشتي به تالار شبستان كه به شكل هشت ضلعي است و سه فرش انداز و دو رديف ستون سنگي تراش دار دارد,ختم مي شود.در ضلع شرقي ورودي مسجد مناره اجري نسبتا عريضي قرار دارد و بدنه ان داراي اتاق هاي پنجره دار است. ورودي ديگر مسجد در بازار قديمي شهر قرار دارد. تزئينات اجري گنبد هاي پوششي اين مسجد بسيار زيبا و متنوع است. در آجر چيني كاسه گنبد طر ح هايي چون اشكال لوزي , دايره و گل هاي هجده پر به كار رفته است. هشتي ورودي نيز طاق نما هاي رسمي بند كشي شده و گنبد آجري دارد. مسجد تا ارتفاع حدود هشتاد سانتيمتري با سنگ و بقيه با اجر ساخته شده است. ستون ها نيز سنگي است و چفت و بست ان ها به خوبي انجام گرفته است.محراب مسجد داخل طاق هاي آجري و گودي قرار دارد و داراي حاشيه كاشيكاري جديد است. از ديگر نكات جالب اين مسجد وجود نور گير هايي است كه در اطراف دهانه گنبدهاي ضلع شمالي شبستان ديده مي شود . اطراف هر گنبد سه نور گير تعبيه شده است.


مسجد جامع مهاباد

مسجد جامع مهاباد در خيابان حافظ اين شهرستان قرار دارد. اين مسجد در گذشته در بافت قديمي شهر قرار دارد. در حال حا ضر اين بافت تغييرات عمده اي يافته است. مسجد جامع كه به مسجد سرخ نيز معروف است. به دستور (بداق السلطان) حاكم مهاباد ساخته شده است و در زمان شاه سليمان صفوي تكميل شد. همچنين مدرسه اي جهت تحصيل طلاب علوم ديني نيز در ضلع شرقي آن تا سيس شد . اين مسجد قديمي ترين مسجد مهاباد است و از نظر توازون در طرح با هجده گنبد خشتي و شبستاني با هجده ستون سنگي و حجره هاي پيرامون ان از زيباترين بنا هاي تاريخي استان به شمار مي رود. مصالح به كار رفته در پي ديوار ها,ستون ها و كف شبستان سنگ و بقيه قسمت هاي ان اجر است. جدا از تراش سنگ ستون ها و نوع اجر چيني بنا به خصوص در بخش داخلي شبستان كه از توازون مناسبي برخوردار است كل فضا ي مسجد و حجره هاي اطراف صحن بدون تزئينات معماري است.


امامزاده بركشلو{اروميه}

اين مقبره مدفن امامزادگان محمد و ابراهيم از نوادگان امام ومسي الكاظم (ع) است و در روستاي بركشلو در ده كيلومتري شرق شهرستان اروميه قرار دارد. امامزاده بركشلو از بزرگترين و مهم ترين زيارتگاههاي مردم استان محسوب مي شود و بناي آن مربوط به دوره زنديه و اوايل قاجاريه است. اين مقبره به شكل مستطيل با يك گنبد مركزي مانند چهار طاقي هاي دوه ساساني است و چهار جرز قوس دار دارد و به وسيله گوشواره هايي طاق آن به هشت ضلع تقسيم شده است. در هر ضلع از مقبره يك ورودي با قوس جناقي ديده مي شود و در طرفين آن پنجره هايي با قوس هلالي وجود دارد. مصالح به كار رفته در بناي مقبره از سنگ- ازاره تا يك متر و آجر است. نماي خارجي آن طاق نما و آجر كاري زيبايي دارد. مقبره داراي ضريح زيبا و آب طلا كاري شده است. نماي داخلي مقبره نيز از نظر تقسيم بندي و تركيبات معماري چشم گير و خوش تناسب است.


مقبره حسن زيرك {بوكان}

استاد "حسن‌ زيرك"‌ به‌ سال‌ 1300 در شهرستان‌ بوكان‌ استان‌ آذربايجان غربي‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. در سن‌ 5 سالگي‌ از مهر پدر محروم‌ گشت‌. بدبختي‌، تلخي‌ و سختي‌هاي‌ فراواني‌ چشيد. زندگي‌ را با‌ درد و رنج‌ گذراند و عمري‌ را در شهرهاي‌ كردنشين‌ ايران‌ و عراق‌ سپري‌ كرد. مدت‌ زيادي‌ در بخش‌ كردي‌ راديو بغداد همكاري‌ كرد. از سال‌ 1337 كه‌ بخش‌ راديو كردي‌ ايران‌ در تهران‌ براي‌ اولين‌ بار افتتاح‌ شد همكاري‌ خود را با اين‌ مركز آغاز نمود. حسن‌ زيرك‌ گرچه‌ به خاطر شرايط‌ سخت‌ زندگي‌ از نعمت‌ درس‌ و تحصيل‌ بي‌بهره‌ ماند، ولي‌ استعداد كم‌نظيري‌ در سرودن‌ شعر و آهنگسازي‌ كردي‌ داشت‌. اين‌ استعداد به‌ همراه‌ صداي‌ منحصر به‌ فرد، سبب‌ گرديد كه‌ خالق‌ آثار مانا و ماندگاري‌ در عرصه‌ موسيقي‌ كرد باشد و ترانه‌هايش‌ در سرتاسر شهرهاي كردنشين‌ محبوبيت‌ يابد‌، به‌ شكلي‌ كه‌ همچنان‌ صداي‌ او در جاي‌ جاي‌ مناطق‌ كردنشين‌ و در كوچه‌ها و خيابانها و در خانه‌ها و مغازه‌ها طنين‌انداز مي باشد‌. حسن‌ زيرك‌ كه‌ در راديو كردي‌ تهران‌ فعاليت‌ داشت‌ با خانم‌ ميديا زندي‌ گوينده‌ بخش‌ كردي‌ ازدواج‌ كرد كه‌ حاصل‌ آن‌ ازدواج‌ دو دختر به‌ نامهاي‌ مهتاب‌ (آرزو) و مهناز (ساكار) بود كه‌ چند ترانه‌ را براي‌ فرزندانش‌ اجرا كرده‌ است‌. زندگي‌ حسن‌ زيرك‌ هميشه‌ با كوچ‌ و آوارگي‌ همراه‌ بود. يكي‌ از شهرهايي‌ كه‌ در آن‌ مدت‌ زيادي‌ اقامت‌ داشت‌ كرمانشاه‌ بوده كه همكاري‌ او در اين‌ شهر با هنرمندان‌ برجسته‌ كرمانشاهي‌ همچون‌ استاد مجتبي‌ ميرزاده‌، محمد عبدالصمدي‌، اكبر ايزدي‌ و بهمن‌ پولكي‌ سبب‌ خلق‌ آثار زيبايي‌ شد. سالهاي‌ پاياني‌ زندگي‌ زيرك‌ در تلخي‌ و ناكامي‌ گذشت‌. او در اين‌ سالها ديگر آن‌ بلبل‌ خوشخواني‌ نبود كه‌ از بامداد تا شامگاه‌ نغمه‌خواني‌ كند. در منطقه‌ بوكان‌ قهوه‌خانه اي‌ داير كرد و در ميان‌ مردمي‌ كه‌ دوست‌شان‌ داشت‌ و دوستش‌ داشتند آخرين‌ نفس‌هايش‌ را در رنج‌ و بيماري‌ كشيد تا سرانجام‌ در چهارم‌ تيرماه‌ 1351 در بيمارستان‌ شهر بوكان‌ به‌ علت‌ بيماريي‌ لاعلاج‌ چشم‌ از جهان‌ فروبست‌ و بر فراز كوه‌ ناله‌شكن‌ كه‌ از كوههاي‌ معروف‌ و زيباي‌ آن‌ منطقه‌ است‌ به‌ خاك‌ سپرده‌ شد. استاد شهرام‌ ناظري‌ هنرمند بلند آوازه‌ موسيقي‌ سنتي‌ ايران‌ در خصوص‌ صداي‌ حسن‌ زيرك‌ چنين‌ اظهار داشت‌: "در خصوص‌ مرحوم‌ حسن‌ زيرك‌، در مجموع‌ فقط‌ مي‌توانم‌ بگويم‌ كه‌ يك‌ انسان‌ نابغه‌ به‌ معناي‌ واقعي‌ بود، يعني‌ در همان‌ لحظه‌ كه‌ وارد اركستر راديو مي‌شد و به‌ اتاق‌ ضبط‌ مي‌رفت؛‌ بداهتا شعر مي‌سرود، آهنگ‌ مي‌ساخت‌ و آن‌ را مي‌خواند كه‌ تا كنون‌ چنين‌ موردي‌ در موسيقي‌ سابقه‌ نداشته‌ است‌". سركار خانم‌ ميديا زندي‌ همسر حسن‌ زيرك‌ در كتاب "چريكه‌ كردستان"‌ در خصوص‌ اين‌ هنرمند مي‌نويسد: "حسن‌ زيرك‌ بزرگمردي‌ است‌ كه‌ در هر كجا كردي‌ وجود داشته‌ باشد و در هر كشور كردنشين‌ همانند ستاره‌يي‌ درخشان‌ مي‌فروزد و آواي‌ ملكوتي‌اش‌ دل‌ هر دلداري‌ را به‌ جنب‌ و جوش‌ در مي‌ آورد. مي‌توان‌ گفت‌ هر كجا كرد باشد حسن‌ زيرك‌ نيز هست‌، چرا كه‌ در خانه‌ هر كردي،‌ آوا و آوازهاي‌ او وجود دارد و همه‌ روزه‌ آواي‌ لذت‌بخش‌ اين‌ نابغه‌ بزرگ‌ به‌ گوش‌ مي‌رسد و هيچگاه‌ باور نخواهيم‌ كرد كه‌ حسن‌ زيرك‌ مرده‌ باشد. اكنون‌ كه‌ حدود 30 سال‌ از درگذشت‌ او مي‌گذرد هنوز وي‌ در خانه‌ هر كردي‌ حضور دارد". رفتار دولت‌ وقت‌ با حسن‌ زيرك‌ او را دچار مشكل‌ فراواني‌ كرد، به ويژه‌ وقتي‌ كه‌ دكتر شيخ‌ عابد سراج‌الديني‌ رييس‌ وقت‌ برنامه‌هاي‌ كردي‌ راديو تهران‌ بود به‌ او اجازه‌ كار نداد و اين‌ كار چنان‌ تاثير منفي‌ بر دل‌ لطيف‌ حسن‌ گذاشت‌ كه‌ ديگر هيچ‌ وقت‌ به‌ راديو برنگشت‌ و با دلي‌ شكسته‌ باروبند خود را به‌ سوي‌ بغداد پيچيد. هنگامي‌ كه‌ به‌ بغداد رسيد در آنجا نيز او را دچار مشكل‌ كردند، او را گرفته‌ و روانه‌ زندان‌ كردند. پس‌ از رهايي‌ از بغداد مجددا به‌ تهران‌ برگشت‌، در تهران‌ نيز ساواك‌ او را گرفت‌ و شكنجه‌ داد كه‌ جريان‌ شكنجه‌اش‌ در ساواك‌ را خودش‌ در نوار گفته‌ كه‌ صداي‌ او هنوز به‌ يادگار مانده‌ است‌ و اين‌ رويدادها نشان‌ دهنده‌ اين‌ است‌ كه‌ حسن‌ زيرك‌ نه‌ در ايران‌ و نه‌ در عراق‌ روي‌ خوشي‌ و راحتي‌ و آزادي‌ را نديد. همسر مرحوم‌ حسن‌ زيرك‌ كه‌ خودش‌ گوينده‌ بخش‌ كردي‌ راديو تهران‌ قديم‌ است‌ در ادامه‌ مي‌نويسد: "حسن‌ زيرك‌ نزديك‌ به‌ هزار ترانه‌ در تهران‌ و كرمانشاه‌ اجرا كرده‌ بود و بخاطر همين‌ ترانه‌هاي‌ او بود كه‌ روزانه‌ نزديك‌ به‌ دو هزار نامه‌ نوشته‌ مي‌شد و حتي‌ درون‌ نامه‌ پول‌ قرار مي‌دادند تا ترانه‌ مورد درخواست‌ آنان‌ پخش‌ شود و در كل‌، برنامه‌هاي‌ كردي‌ راديو تهران‌ و كرمانشاه‌ بخاطر صداي‌ دلنشين‌ حسن‌ زيرك‌ مورد توجه‌ همه‌ قرار گرفته‌ بود. آن‌ موقع‌ هر روز دو بار برنامه‌ (ما و شنوندگان‌) پخش‌ مي‌شد و حسن‌ زيرك‌ با صداي‌ رسا و لذت‌بخش‌ خود باعث‌ معروفيت‌ و كيفيت‌ و شكوفايي‌ برنامه‌هاي‌ كردي‌ در تهران‌ و كرمانشاه‌ شده‌ بود و سيل‌ نامه‌هاي‌ طرفداران‌ ترانه‌هاي‌ او هر روز به‌ راديو جاري‌ بود. اما پس‌ از اين‌ همه‌ خدمت، حسن‌ زيرك‌ را ديگر به‌ راديو راه‌ ندادند و او را از ياد بردند. درحالي‌ كه‌ در 28 مرداد 1341 كه‌ برد ايستگاه‌ راديوي‌ كرمانشاه‌ به‌ صد كيلو وات‌ رسيده‌ بود صداي‌ حسن‌ زيرك‌ به‌ همه‌ شهرها و روستاهاي‌ كردنشين‌ مي‌رسيد". فاروق‌ صفي‌زاده‌ بوره‌كه‌يي‌ ، از محققان‌ ارزشمند در خصوص‌ حسن‌ زيرك‌ مي‌ نويسد: "حسن‌ زيرك‌ بيش‌ از هزار و پانصد ترانه‌ ساخته‌ است‌ و همه‌ آهنگ‌هاي‌ ترانه‌ها و بيشتر سروده‌هاي‌ آن‌ را خود مي‌ساخته‌ و مي‌سروده‌ است‌. از آهنگ‌هاي‌ اين‌ هنرمند بزرگ‌ بيشتر ترانه‌سرايان‌ امروز فارس‌ و كرد و بيگانه‌ و ترك‌ نيز سود جسته‌اند و امروز هر آهنگي‌ كه‌ پديد مي‌آيد نشاني‌ از آهنگ‌هاي‌ اين‌ هنرمند را در خود نهفته‌ دارد. هنگامي‌ كه‌ به‌ آهنگ‌هاي‌ او گوش‌ فرا مي‌دهي‌، زندگي‌ را با همه‌ آزارها و مويه‌ها و رنج‌هايش‌ درمي‌يابي‌. بر همين‌ پايه‌ آهنگ‌هاي‌ حسن‌ زيرك‌ نشانه‌ زندگي‌ هر كرد آريايي‌ رنج‌كشيده‌ را در خود نهفته‌ دارد". استاد مجتبي‌ ميرزاده‌ نوازنده‌ ويولون‌ و موسيقيدان‌ بود


مسجد سردار{اروميه}

مسجد سردار در خيابان امام و در امتداد راسته غلام خان اروميه قرار دارد. اين مسجد در دوره قاجار توسط "عبدالصمد خان" پدر "آقا خان " جد اعظم "عظيم السلطنه سردار" ساخته شد. وي در سال 1330 ه.ق ساعت بزرگي را بالاي ورودي آن نصب مي كند. به همين دليل به اين مسجد، مسجد "ساعتلو" نيز مي گويند. اين مسجد از دو قسمت مجزا تشكيل شده است: قسمت اصلي و مهم مسجد را شبستان بزرگ آن تشكيل مي دهد. شبستان داراي طرحي مستطيل شكل به طول دوازده و به عرض هجده متر است. گنبد اين شبستان بر روي دوازده ستون سنگي هشت ضلعي قرار دارد. سر ستون هاي آن به شيوه مقرنس تراش داده شده و زيبايي خاصي به اين مسجد بخشيده است. انتهاي شبستان بزرگ، شبستان كوچك قرار دارد كه با يك ورودي به داخل شبستان اصلي راه دارد. ابعاد طول و عرض آن ده در دوازده متر است و از نظر شكل همانند شبستان بزرگ، ولي ساده و بدون تزيين است. تمام مصالح به كار رفته در بنا از ديوارهاي طرفين تا قسمت هاي طاق و پوشش سقف همه از آجرهايي به ابعاد 20×22×5 سانتيمتر است و با ملاط گچ و خاك شكل گرفته است. در انتهاي شبستان بزرگ ( قسمت غربي) كه متصل به شبستان كوجك است با تخته كوبي حدود يك فرش انداز را به صورت بالكن چوبي جهت استفاده بانوان در آورده اند. از ديگر تزئينات مسجد مي توان به كاشي هاي هفت رنگ با نقوش گل و بته به رنگ هاي زرد، صورتي، آبي ، سبز و سفيد اشاره كرد. محراب زيباي مسجد در داخل يكي از طاق نماهاي ضلع جنوب شبستان قرار دارد. اين محراب با كاشي هاي هفت رنگ به زمينه زرد با نقوش گل و بته به رنگ هاي آبي، صورتي،سفيد و قهوه اي آرايش شده و سوره مباركه آيه الكرسي در داخل يكي از حاشيه هاي دور محراب آمده است. در بالاي قوس محراب در يك كادر مربع مستطيل اسامي الله، محمد، علي، فاطمه، حسن و حسين نوشته شده است.


مسجد مناره{اروميه}

مسجد مناره در فاصله كمي از مسجد سردار قرار دارد.اين مسجد در محله اميرنظامي شهر اروميه قراردارد. اين مسجد بنايي است با مناره هاي بلند و در دوره قاجاريه توسط دو تن به نام (حاج علي يار خان )و (حاج يد الله خان امير نظامي افشار) ساخته شده است.مناره مسجد در گوشه جنوب شرقي قرار دارد. و كاربرد اجر در ان از نظم و دقت بسياري برخوردار است. پوشش سقف و ستون هاي تالار اصلي از چوب است. ديوار هاي جانبي با اجر كاري منظم به خوبي بند كشي شده است. در حد فاصل بندهاي مناره مسجد اجر هاي لعابدار مربع شكل كوچك به صورت مارپيچ قراردارد. و قسمت فوقاني مناره كه با كاشي هاي هفت رنگ حاشيه سازي شده حكايت از ذوق سازندگان بنا دارد. اين ذوق در ساخت ستون هاي چوبي و تزئينات روي چوب و همچنين محراب اين مسجد نيز ديده مي شود.


Weblog Themes By iranghasht

<< مطالب جدیدتر ........ مطالب قدیمی‌تر >>

موضوعات

معرفی وبلاگ


این وبلاگ به معرفی جاذبه های گردشگری.سوغات و صنایع دستی استان ها.آداب و رسوم .اعتقادات. آیین ها.گویش ها . بازی ها و غذاهای محلی میپردازد و همچنین انواع راهنمایی های سفر مثل{نقشه . وضعیت آب و هوا و فرکانس رادیو و تلویزیون} را با سرعت بالا در اختیارتان می گذارد. ایران گشت گشتی به تمام ایران

آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1248534
تعداد نوشته ها : 3561
تعداد نظرات : 58
X